Wat is runningtherapie

Runningtherapie is een onder professionele begeleiding aangeboden fysiek trainingsprogramma, in de vorm van een ”rustige duurloop”, voor personen met psychische en/of lichamelijke klachten. Dit kan op individuele basis of in groepsverband.
Runningtherapie is bewezen effectief: de psychische conditie verbetert.

Runningtherapie helpt o.a. bij:

  • verminderen van angst en depressiegevoelens
  • verminderen van stress
  • het ontwikkelen van een gezonde levensstijl
  • herstel en/of voorkomen van een burn-out
  • verbeteren van dag/nacht ritme
  • verbeteren van lichamelijke conditie en gewicht
  • versterken van gevoel van eigenwaarde (zelfvertrouwen)

Runningtherapie geeft je motivatie,inspiratie en kracht zodat je plezier in het leven toeneemt!

Hoe werkt runningtherapie

Het zeer rustig opbouwen van het hardlopen is kenmerkend voor runningtherapie. Het is een rustige duurloop waarbij je geen prestatie hoeft te leveren maar gewoon plezier mag beleven aan de inspanning. Het lichaam inzetten ten behoeve van de geest; de inspanning zorgt voor ontspanning.

De rustige duurloop zal gedurende de therapie/training in afstand toenemen, wat een gunstig effect heeft op de werking van verschillende stoffen in je lichaam (o.a. aanmaak van dopamine, endorfine, serotonine en afname van de afgifte van cortisol). Hierdoor neemt de stresstolerantie toe en verbetert je stemming.

Afgelopen decennia hebben vele onderzoeken aangetoond dat lichamelijke activiteit een gunstige invloed heeft op psychische klachten, met name bij lichte tot matige depressie.

Hardlopen is een vorm van bewegen die naast vele psychische voordelen, ook een enorme verbetering van lichamelijke fitheid oplevert. Het uithoudingsvermogen verbetert aanzienlijk zodat je minder snel moe wordt en het gevoel krijgt meer aan te kunnen. Dit zorgt voor een verbetering van het zelfbeeld. Ook zorgt deelname aan de activiteit en de verbeterde lichamelijke fitheid voor een gevoel van controle, wat het zelfvertrouwen vergroot. Daarnaast wordt door de actieve inzet de mogelijkheid geboden om te kunnen gaan met omstandigheden (coping); de totale belastbaarheid neemt toe.
Kortom, runningtherapie bevordert zowel de lichamelijke als geestelijke gesteldheid.

De laatste jaren is er veel aandacht voor runningtherapie als aanvulling op het bestaande behandelaanbod, het past bij de zogenaamde ‘stepped-care’ benadering (ook wel MIS, Minimal Intervention Strategy) van psychische klachten. Bekende initiators zijn o.a. Bewegingswetenschapper aan de VU dr. Ruud Bosscher, psychiater Bram Bakker en fysio-en runningtherapeut Simon van Woerkom (www.runningtherapie.nl).

Waarom runningtherapie?

Runningtherapie biedt je een handvat op weg naar een betere balans, herstel en welbevinden. Runningtherapie geeft je motivatie, inspiratie en kracht zodat je plezier in je leven toeneemt. Door het lopen versterk je niet alleen je hart- en vaatstelsel en daarmee je gezondheid, maar breng je vooral ook je gedachten tot rust. Dit heeft tot gevolg dat je je een vrijer, opgewekter en zelfverzekerder mens voelt.

De top 10 redenen om te starten met runningtherapie

  1. Lichamelijk fitter en geestelijk beter in balans
  2. Conditieverbetering al na een paar weken training
  3. Gewichtsverlies en/of gewichtsbeheersing
  4. Minder kans op hart- en vaatziekten, borstkanker, diabetes en obesitas
  5. Meer energie, kracht en doorzettingsvermogen
  6. Sombere gevoelens nemen af en meer plezier in het leven
  7. Gedachten komen tot rust
  8. Meer zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde verbetert
  9. Omgaan met grenzen
  10. Sociale contacten met lotgenoten om elkaar te stimuleren